Saturday 17 November 2012

KEAJAIBAN AIR LIUR


Pernahkah anda terfikir mengapa haiwan seperti kucing menggunakan air liur untuk menjilat-jilat badannya? Dan, kenapa sebahagian orang, apabila baru bangun tidur pada waktu pagi terus makan, tanpa menggosok gigi terlebih dahulu. Perbuatan ini dilihat sebagai pengotor, walhal perkara sebegitu telah lama menjadi budaya orang luar? Saintis Belanda baru-baru ini telah menemui satu jawapan mengenai pekara ini.

Hasil penyelidikan yang dilakukan mereka, didapati rembesan cecair dalam mulut yang dikeluarkan oleh kelenjar air liur itu memang menyimpan banyak komponen luar biasa yang memberi manfaat kepada tubuh manusia. Salah satunya ialah zat yang mampu mempercepatkan proses penyembuhan luka.

         Fakta ini muncul selepas satu eksperimen dijalankan dengan menggunakan sel-sel epitelium yang diambil daripada mulut untuk meneliti sebatian air liur. Sel-sel berkenaan kemudian diletakkan dalam dua bekas berasingan dan selepas itu sedikit koyakkan dibuat pada kedua-dua sel menyebabkan keadaan sel renggang.
Untuk melihat sebarang tindak balas, pengkaji menambahkan air liur ke dalam satu bekas uji kaji dan satu bekas lagi dimasukkan air biasa. Selepas 16 jam berlalu, sel yang mengandungi air liur menunjukkan reaksi di mana koyakkan tadi hampir tertutup. Manakala sel yang diletakkan di bawah pengaruh air biasa tidak menunjukkan sebarang perubahan.

            Kesimpulan uji kaji ini, para peneliti mengatakan bahawa air liur atau ” saliva ” bukan sekadar cairan dalam mulut yang dianggap menjijikkan, tetapi ia menyimpang banyak kebaikan yang tidak diketahui umum. ” Histatin “, protein kecil dalam air ludah misalnya, sebelum ini bahawa ” Histatin ” dalam air liur bukan saja mampu mengawal bakteria jahat, tetapi ia membantu proses penyembuhan luka.

         Termaktub dalam Shahih Al-Bukhari dan Muslim dan Aisyah r.a., mengkhabarkan: “Dahulu pada masa Rasulullah,jika ada orang sakit, terluka atau kudis, baginda melakukan seperti ini dengan jarinya 1
*1-Orang Arab biasa menggunakan kata ‘ucapan’ sebagai ungkapan untuk menggambarkan segala bentuk perbuatan .Rujuk An-Nihayah III:285
(Sufyan mencontohkan dengan meletakkan jari telunjuknya di atas tanah lalu mengangkatnya) sambil berkata:
“Dengan nama Allah, tanah negeri kami dengan air ludah sebahagian di antara kami, mudah-mudahan sembuhlah penyakit ini dengan izin Tuhan kami. “ [ Ditakhrij oleh Al-Bukhari,Muslim,An-Nasa’I dan Ahmad]

        Maksud hadis tersebut, bahawa Rasulullah s.a.w. mengambil Iudahnya sendiri lalu meletakkan di hujung jari telunjuk, kemudian diletakkan di atas tanah hingga sebahagian tanah itu melekat, baru diusapkan pada luka tersebut. Baginda juga mengucapkan kalimat yang berisi pengambilan berkat menyebut 2nama Allah, menyerahkan urusan kepada-Nya, bertawakkal kepada-Nya hingga dua jenis rawatan itu disatukan dan pengaruhnya menjadi lebih kuat.


        Penemuan ini turut diakui oleh pensyarah Biologi di Jabatan Sains Biokimia, Fakulti Peubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia ( UPM ), Dr. Huzwah Khazaai. Beliau berkata, amalan menggunakan air liur dalam perubatan sebenarnya telah lama dilakukan sejak zaman dahulu lagi. Misalnya, mengapa orang yang mengalami luka akibat terhiris jari ataupun tertusuk jarum memasukkan jari ke dalam mulut? Daripada sudut saintifik, perbuatan ini ada alasannya.

        Dalam konteks penyembuhan luka, ujar dr.Huzwah, air liur memang tidak dapat dinafikan mengandungi banyak pelindung alamiah yang bertindak sebagai antibakteria, antifungus dan antivirus.. ” Histatin ” iaitu protein kecil dalam cairan mulut, antaranya tidak hanya bertindak sebagai antifungus, tetapi pada masa yang sama, ia turut berperanan sebagai antibakteria.

        Selain itu, ‘ lisozim ‘ yang terdapat dalam air liur terut berperanan memecahkan atau menghancurkan dinding sel bakteria menyebabkan bakteria mati dalam mulut. Dan satu pekara yang mungkin tidak ramai tahu bahawa dalam cairan liur juga sebenarnya mengandungi imunoglobulin yang bertindak sebagai antibodi.
Berdasarkan penelitian yang pernah dilakukan di Jepun pada tahun 2001 mendapati, air liur mengandungi 40 hungga 50 protein. Setiap protein tersebut mempunyai fungsi yang berbeza dan mempunyai kemampuan untuk membunuh atau mencegah pertumbuhan bakteria.

     Di sinilah, jelas Dr.Huzwah, air liur bekerja sebagai pelindung alamiah, seterusnya terlibat dalam pengubatan. Ia menjadi jawapan kenapa luka pada gusi gigi yang baru dicabut cepat pulih berbanding luka di bahagian anggota tubuh lain. Daya pertahanan dalam mulut ini bagaimanapun tidak ketahui sejauh mana kekuatannya. Pun begitu, semua komposisi inilah yang bergabung dan bekerja dalam proses penyembuhan.
Di samping itu, kajian dari Belanda ini turut memberikan kita pemahaman mengapa sesetengah haiwan menjilat luka di tubuh keraana inilah saja cara ‘mereka’ mengubati kecederaan ini secara alamiah. Laporan ini telah disiarkan dalam THE JOURNAL OF FEDERATION OF AMERICAN SOCIETIES FOR EXPERIMENTAL BIOLOGI (FASEB)

1 comment:

Unknown said...

Bagus satu info yang menarik.